Eli Barbur Eli Barbur
189
BLOG

ZIEMIA KRÓLOWEJ MAUD (5)

Eli Barbur Eli Barbur Kultura Obserwuj notkę 13

 

ZIEMIA KRÓLOWEJ MAUD (5)
 
Zawsze gdzieś na świecie
jest już po godzinie 17.
               (napis w barze)
 
- Częstujcie się! Najlepsza konserwa bez kartek w Polsce - powiedział nagle facet w dokerskiej czapeczce, otwierając puszkę makreli wędzonej a la łosoś.  Iga mówiła coś do mnie i  zobaczyłem jej twarz w lustrze - siedziała jakoś tak, że patrzyłem tylko na nią. Zobaczyłem przed wejściem na ulicy wywiany przeciągiem dym papierosowy, prześwietlony reflektorem i rozdmuchane pety na wietrze. Głos profesora z warkoczem: wolicie corridę czy flamenco?- Wyjątkowym uznaniem otaczam conquistę - powiedziałem.
 
Falklandy - myśliwce pionowego startu typu Harrier - argentyński przedpotopowy krążownik General Belgrano zatopiony torpedami. Tamta masakra właśnie się skończyła, ale tydzień przed Mundialem wybuchła wojna na Bliskim Wschodzie. Palestyńczycy ostrzeliwali północny Izrael katiuszami i taryfami wracali do Bejrutu; Begin w 1981 roku zbombardował iracki reaktor Osirak - nie odpuści teraz, jak arafatowcy postrzelili w głowę ambasadora izraelskiego w Londynie.
 
Głos profesora: w nowych Cortezach po śmierci Franco strzelali do siebie z automatów; młoda demokracja hiszpańska wzorem dla Argentyny i Polski. Przez otwarte drzwi na podwórko zobaczyłem kilku Tajlandczyków w kuchni sąsiedniej knajpy, jedzących pałeczkami z jednej michy i potem grali w domino pod wentylatorem; stary zegar z wahadłem wybił północ na białych kaflach.
 
Dobrowit opowiadał, jak jechali ostatnio przez Jugosławię i chciał kupić bandaż elastyczny w drugstorze, gdzie na jego widok zerwały się cztery baby z ołówkami kopiowymi za uchem. Biwakowali nad rzeką wpadającą do jeziora, gdzie przechodziła granica z Albanią i na moście odbywał się festiwal poetycki Złote Wici - facetka w arafatce wyła w mikrofon, że nie będzie deklamować wierszy, gdy jej naród ginie właśnie, jak ten tomik wrzucony w spienione fale rzeki.
 
- Mitterrand udziela schronienia Baskom z ETA - powiedział profesor.
- Baskowie to podobno jedyni rozbitkowie z Atlantydy - powiedziałem.
- Ten fakt nie oddaje istoty zagadnienia – odpowiedział.
- Co będę tylko strzępić mordę na darmo – powiedziałem po polsku.
 
Dobrowit zaczepił jakąś Austryjaczkę gorzej niż przeciętną, lekko czerwoną na pysku i pijaną od tygodnia. Przytrzymał ją za koszulkę z uśmiechniętą pomarań czą  Naranjito, mascota del Mundial España-82 i postawił jej wiskacza z mlekiem. Odwrócił się bokiem i ustawiał tę Austryjaczkę, która przestępowała z nogi na nogę, skarżąc się na upał i przykładając ręce do czerwonej twarzy.
 
Iga podniosła szklankę, stukając się ze mną: żeby oba najlepsze kraje się nie przewaliły. Trzymała rękę na szyi pod włosami i zdjęła sobie moją rękę z ramienia, gdy ją objąłem; najszybszy parowóz świata nazywa się Latający Szkot - powiedział profesor i naprawdę odechciało mi się z nim gadać. Przesiedliśmy się pod ścianę, w górze kręciły się wentylatory; jej twarz zaczęła drgać nerwowo. Poprawiała włosy patrząc na mnie i to była właśnie jedna z tych twarzy, które olśniewają cię w środku nocy, i nagle zaczęliśmy się całować oparci o bar.
 
Więc potem barman wyłączył głos telewizora i tamci ludzie wstawali jakoś powoli. Przez otwarte drzwi zobaczyłem księżyc na dworze i profesorek przysypiał na czterech krzesłach w rogu - z otwartymi ustami i zdjętymi butami wojskowymi. Szliśmy wolno uliczką z knajpami, gdzie wciąż było pełno ludzi, siedzących z nogami na krzesłach. W dole błyszczało morze i cykady wyły nad urwiskiem, i smuga księżycowa leżała w zatoce pod klasztorem na wysokim brzegu.
 
Mieli namioty rozbite parę metrów od wody i zrobili ognisko na plaży; w suchym łożysku strumienia jacyś ludzie brzdąkali na gitarach i tańczyli miedzy skałami. Siadłem na połamanym leżaku i patrzyłem, jak Iga idzie nago popływać. Zasnęliśmy na płaskodennej łajbie ratownika wyciągniętej na brzeg i obudziłem się w pierwszym słońcu, gdy jakieś wróble skakały na plaży i rozczochrane dziewczyny trzepały śpiwory; fale podmywały pierwszy rząd namiotów.
 
Na piachu porobiły się bajora, w których pływała piana. Iga suszyła włosy nad wodą. Patrol Guardia Civil  zaplątał się w linkach namiotów. Morze było wzburzone po nocnym sztormie. Austryjaczka wystukiwała chodaki z piachu i zaczęła machać torbą nad Dobrowitem, aż otworzył oczy. Zobaczyłem kuter rybacki z Murzynem na przednim maszcie i szalupa szła z tyłu na holu - siedział w niej drugi Murzyn z naręczem zielonych nylonowych sieci.
@
Opowiadanie Ziemia Królowej Maud pierwotnie ukazało się w izraelskim roczniku literackim „Akcenty-1990” i w 1996 roku w Polsce w tomie moich opowiadań pt. TEN ZA NIM. Obecna wersja jest nieco przeredagowana, eb.
@
http://www.sterlingtimes.co.uk/gotcha2.htm
 
 
 
Eli Barbur
O mnie Eli Barbur

STARAM SIĘ GADAĆ DO RZECZY. Opublikowałem powieści „ GRUPY NA WOLNYM POWIETRZU ” (Świat Literacki, W-wa 1995 i 1999) i „ STREFA EJLAT ” (Sic!, W-wa 2005); tom opowiadań ” TEN ZA NIM ” (Świat Literacki, W-wa 1996); ” WZGÓRZA KRZYKU” (Świat Literacki, W-wa 1998) - zbiór reportaży i wywiadów zamieszczanych w latach 90. w GW i tygodniku Wprost; „WŁAŚNIE IZRAEL” (Sic!, W-wa 2006) - wywiad-rzeka o Izraelczykach.  “ TSUNAMI ZA FRAJER. Izrael - Polska - Media” (wyd. Sic!, W-wa 2008) - zbiór felietonów blogowych, zamieszczanych w portalach: wirtualnemedia.pl i salon24.pl.; פולין דווקא (Właśnie Polska)- reportażowa opowieść o Polsce z rozmowami o kulturze - Jedijot Sfarim, Tel Awiw 2009; WARSZAWSKI BEDUIN (Aspra-Jr, W-wa 2012)- biografia Romana Kesslera. @ ZDZICHU: WITH A LITTLE HELP OF HUMAN SHIELDS. Spiro Agnew: The bastards changed the rules and didn’t tell me. I LOVE THE SMELL OF NAPALM IN THE MORNING (Apokalipsa teraz). "Trzeba, żeby pokój, w którym się siedzi, miał coś z kawiarenki" (Proust). MacArthur: Old soldiers never die; they just fade away. Colombo: Just give me the facts. "Fuck the Cola, Fuck the Pizza, all we need is Slivovica". Viola Wein: Lokomotywa na Dworcu Gdańskim nie miała nic wspólnego z wierszem Juliana Tuwima. FUCK IT! AND RELAX (John C. Parkin)

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura